'It takes a Village to raise a Child'

Toeschietreflex Opwekken

Ongeacht de manier van kolven zal elke kolfsessie moeten worden begonnen door het opwekken van de toeschietreflex. Vaak verdient het aanbeveling om ook tijdens het kolven opnieuw de TSR op te wekken, wanneer de melkstroom sterk afneemt.


Wat helpt je een toeschietreflex te krijgen?

  • Verwarm de borst(en) met een warm washandje of kompres
  • Masseer de borsten met circulaire bewegingen
  • Stimuleer de  tepels door met de muis van de hand er licht over heen te wrijven
  • Schud de borsten enigszins met de hand terwijl je voorover hangt
  • Zucht een paar keer diep door
  • Gewenning en ritme


Je krijgt het makkelijkst een TSR als je jezelf aangenaam voelt. Zoek een warme, comfortabele ruimte uit waar je ontspannen kunt zitten. Herinnering aan je kindje kan je helpen een TSR te krijgen. Gebruik een foto, kledingstuk of visualiseer dat je jouw kindje voedt. In geval van nood kan je een Oxytocine neusspray gebruiken om een toeschietreflex op te wekken.


Warmte

Vochtige warmte zorgt ervoor dat je makkelijker een toeschietreflex kunt krijgen. Gebruik een hulpmiddel dat je makkelijk om de borst heen kan leggen:

  • Warm vochtig washandje
  • Baby luiertje gevuld met warm water (goed uitknijpen)
  • Kersenpitzak
  • Temperature Pack

Je kunt ook een lekkere douche of een warm bad nemen.

Massage

Masseren van de borst voor en tijdens het voeden of kolven zorgt ervoor dat de melk wat makkelijker richting de tepel gaat maar het kan ook een toeschietreflex opwekken.

Ook het masseren van de nek en schouders tijdens het voeden of kolven kan ontspannend werken en zodanig een toeschietreflex opwekken.

Kippenvel-spel: Laat iemand met zijn knokkels langs beide kanten van jouw ruggengraat vanaf de nek naar beneden lopen; daar krijg je rillingen van die ook een toeschietreflex kunnen opwekken!

Gewenning, ritme en routine

Het krijgen van een toeschietreflex is ook een proces waar het lichaam aan went. Door gewenning, ritme of een bepaalde routine aan te brengen, krijg je ook makkelijker een toeschietreflex; het lichaam heeft de reflex geconditioneerd.

Dit verklaart ook waarom moeders een toeschietreflex krijgen als ze een baby horen huilen of dat hun melk spontaan toeschiet als het eigenlijk tijd is voor een voeding en de baby niet bij je is.

  • Creeer je eigen voed- of kolfplek, bij voorkeur dezelfde plek.
  • Probeer op gezette tijden te kolven

Ontspanning

Je krijgt een toeschietreflex onder invloed van het hormoon oxytocine. Het hormoon adrenaline (of: epinephrine) dat vrijkomt wanneer je stress ervaart zorgt ervoor dat je minder oxytocine aanmaakt.

Een warme, comfortabele ruimte heeft effect op de mate waarin je jezelf ontspannen voelt.  Gebruik hulpmiddelen zoals:

  • Muziek (horen),
  • Een foto van jouw kindje (zien),
  • Een kledingstuk van jouw kindje (ruiken)
  • Een lekker kopje thee (proeven)

Ontspanningsoefening

Sluit je ogen en adem een paar keer diep door (diep zuchten). Bij iedere uitademing voel je jezelf meer ontspannen.

Stel jezelf voor dat je je kindje aan het voeden of aan het knuffelen bent.

Tepelstimulatie

Door de tepel met de hand te stimuleren krijgen de hersenen een signaal en wek je een toeschietreflex op.

  • Rol de tepel tussen duim en wijsvinger
  • Wrijf zachtjes met de muis van jouw hand over de tepel

Oxytocine neusspray

Oxytocine neusspray kan gebruikt worden om een toeschietreflex op te wekken en is verkrijgbaar op recept.